Červenec 2011

FAQ

30. července 2011 v 21:04 FAQ
1. Jakým způsobem mohu absolvovat camino?
Možnosti jsou tři - pěšky, na kole nebo na koni. Pěšky chodí nejvíce lidí, naopak jezdci na koních jsou dnes řídkou vyjímkou. Pro zisk compostely (cesrtifikátu o absolvování cesty) je potřeba zdolat pěšky alespoň 100 km, na kole alespoň 200 km.

2. Jakou cestu si mám vybrat?
Největší tradici má Camino Francés, je také nejvíce frekventované. Výrazně méně lidí potkáš na Vía de la Plata, pokud preferuješ chaldnější počasí, kopce a hory, vyber si Camino Norte nebo Camino Primitivo. Poznat Španělsko a Portugalsko k tomu zase umožňuje Camino Portugués. Další informace zde: http://svatojakubskacesta.blog.cz/1107/kterou-cestou-si-vybrat

3. Kolik času budu potřebovat?
Záleží na tom, jakou cestu chceš jít a kolik času máš k dispozici. Na Camino Francés je potřeba cca 32 dní.
Zhruba tři týdny trvá cesta do Santiaga z měst Najera, Santo Domingo nebo Belorado.
Za dva týdny se dá dojít z Leónu nebo Sahagúnu.
Kdo má jeden týden, začíná většinou na O Cebreiru nebo ve Villafranca del Bierzo.
Řada lidí, kteří chtejí jít jen 100 km, začíná v Sarrii, taková cesta trvá 4 dny.

Chůze s holemi

30. července 2011 v 12:28 Rady&Tipy
V dřívějších dobách byla hůl znakem poutníka. Typický poutník měl klobouk se širokým rantlem, na který se připevňovala mušle, dlouhý plášť a hůl, která mu sloužila jako opora při chůzi i jako ochrana před toulavými psi.
Jak to vypadá dnes? Na Caminu můžeme vidět potníky bez holí, s trekovými holemi, s napodobeninou původní poutnické hole, nebo s klackem z lesa.
Napodobeniny bývají docela pěkné, dřevo je kolikrát vyřezávané i nalakované, prodávají se v obchodech se suvenýry nebo ve vesničkách po cestě za ceny kolem 3-12 Euro.

Proč vůbec hole používat? Na obranu proti zvířatům už to určitě potřeba není, hlavním důvodem je tedy hlavně opora těla a šetření kloubů.
Jak moc díky holím tělo šetříme se dá dokonce i spočítat:
Člověk o váze 70 kg udělá při chůzi 1 km asi 1360 kroků přičemž přitom přenese váhu vlastního těla o hmotnosti 95 tun.
Za celý život člověk ujde v průměru asi 200 000 km, což znamená cca 272 milionů kroků a přenesení hmotnosti vlastního těla asi 19 milionů tun (opět při při váze 70 kg).
Když si spočítáme třeba 750 km Francouszské cesty, dojdeme k číslu cca 71 tisíc tun.
Bylo zjištěno, že hole snižují při každém kroku celkovou váhu zatížení až o 5 kg, při chůzi z kopce či do kopce až o 8 kg. Opřeme-li se tedy o hůl 45 - 70 x za minutu, ušetříme nohám za hodinu turistiky něco mezi 13 - 34 tunami zatížení.

Pěkné povídání o využití holí na caminu je v angličtině zde:

Na Camino s iPhonem

25. července 2011 v 19:14 Rady&Tipy
Kdo s sebou nechce na Camino tahat papírového průvodce a přesto by chtěl být průběžně rád informován o tom, kde se zrovna nachází, kolik kilometrů mu zbývá do konce etapy, kde se nachází nějaká ubytovna či hotel, kde v okolí je nejbližší restaurace, nebo jaké památky by neměl minout, může využít moderní technologie.
iPhone nabízí přes svůj obchod iStore ke stažení několik aplikací, které toto umožňují a jsou navíc ke stažení zdarma.

Aplikace Camino, připravená společností Consumer Eroski nabízí informace o caminech: Francés, Aragonés, Primitivo, del Norte, Vía de la Plata, Vasco, Sanabrés del Fisterra a je kompatibilní s iPhony a iPody.


Aplikace BBVA con el camino de Santiago, sponzorovaná bankou BBVA umí víceméně to samé, navíc disponuje například databází bankomatů na Caminu.



Aplikace El camino en GPS zase nabízí více než 1500 hodin videa s informacemi o zajímavostech, památkách či ubytovnách na celé trase Camino Francés.

Moc přírody

24. července 2011 v 22:34 Básně a reflexe
Už je to měsíc, co jsme zpátky z Camina. Zapadly jsme do kolejí bežného života, kde si bez internetu a auta skoro nedokážeme představit normální fungování.
Přemýšlím o tom, jak to bylo na Camino všechno jinak. Stačilo pár dní a úplně nás to změnilo.
Jako bychom se vrátily o stovky let zpátky. Nohy se staly tím jediným dopravním prostředkem a vůbec nám to nevadilo. Fungovaly spolehlivě, donesly nás kamkoliv byla potřeba a vyžadovaly přitom minimální péči. Chůze se zautomatizovala a stala se součástí života. Život byl v pohybu. Staly jsme se soběstačnými a na ničem nezávislými. K čemu auto? V našich představách se brzy změnilo v hlučné plechové monstrum, které jen znečišťuje vzduch. Příroda nás pohltila, staly jsme se její součástí. Uvědomovaly jsme si každý strom a každý květ na cestě, vůni lesa a zpěv ptáků.
Vkročení do města pak bylo pokaždé malým šokem. Přiliš lidí. Příliš betonu. Hluk a spěch všude kolem. Nemohly jsme to vystát, z každého města jsme se snažily dostat co nejdříve ven, na louku, do lesa. Dýchat. Žít.

Jak je tohle možné?

Citáty

24. července 2011 v 9:46 Básně a reflexe
"La vida de cada hombre es un camino hacia si mismo, el ensayo de un camino, el boceto de un sendero."
Život každého člověka je cesta sama o sobě, pokus o cestu, náznak cesty.
Hermann Hesse

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone

"Když jde člověk stále rovně, daleko nedojde ... "
Antoine de Saint-Exupéry

"No hay un Camino, cada peregrino, hace su Camino y hay tantos Caminos, como Peregrinos."
Neexistuje jedna Cesta. Každý poutník jde svou vlastní Cestu, je tedy tolik Cest, kolik je poutníků"
Neznámý autor

Albergue na Portugalské cestě

23. července 2011 v 20:06 Camino de Santiago
Etapa 1: Porto - Rates (37 km)
Albergue San Pedro de Rates - 45 míst, donativo

Etapa 2: Rates - Tamel (25 km)
Casa de Recoleta, Rates - 31 míst, 3 Euro

Etapa 3: Tamel - Ponte de Lima (25 km)
Casa de Arnado, Ponte de Lima - 60 míst, 3 Euro

Etapa 4: Ponte de Lima - Rubiaes (19 km)
San Pedro de Rubiaes - 34 míst, 3 Euro

Albergue na Via de la Plata

23. července 2011 v 19:44 Camino de Santiago
Etapa 1: Sevilla - Guillena
Sevilla (Alb.Juv. sevilla); Guillena (Ref. Guillena)

Etapa 2: Guillena - Castilblanco de los Arroyos
CastilBlanco de los Arroyos (Alb. Castilblanco de los Arroyos)

Etapa 3: Castilblanco de los Arroyos - Almadén de la Plata
Almaden de la Plata (Alb. Almadén)

Etapa 4: Almadén de la Plata - Monesterio
Real de la Jara (Alb. El Realejo)

Etapa 5: Monesterio - Fuente de Cantos
Fuente de Cantos (Alb. de Fuente de Cantos)

Albergue na Camino Primitivo

23. července 2011 v 19:41 Camino de Santiago
Etapa 1: Oviedo - Grado
Oviedo (Alb. El Salvador); El Escamplero (Alb. El Escamplero); San Juan de Villapañada (Alb. San Juan de Villapañada)

Etapa 2: Grado - Salas
Cornellana (Alb. Cornellana); Godán (Alb. Godán); Salas (Alb. de Salas)

Etapa 3: Salas - Tineo
Tineo (Alb. Mather Christi); Bodenava (Alb.Bodenava)

Etapa 4: Tineo - Pola de Allande
Borres (Alb, de Borres); Peñaseita (Alb. Peñaseita); Pola de Allande (Alb. Pola de Allande)

Albergue na Severní cestě

23. července 2011 v 19:39
Etapa 1: Irún - San Sebastián(Donostia)
Irún (Alb. Municipal), San Sebastián (Alb. Juv. Ondarreta, Ikastola Jakintza)

Etapa 2: San Sebastián-Donostia - Zarautz
Orio (Alb. San Martín); Zarauz (Alb. Igerain)

Etapa 3: Zarautz - Deba
Deba (Alb. de Deba, Alb. Naparrenekua)

Etapa 4: Deba - Zenarruza
Zenarruza (Alb. Zenarruza, Alb. Markina)

Etapa 5: Zenarruza - Gernika
Mendata (Alb. Municipal), Gernika (Alb. Aterpetxea)

Albergue na Francouzské cestě

23. července 2011 v 19:36 Camino de Santiago
Etapa 1: S. Jean Pied de Port - Roncesvalles
Francia: Saint-Jean-Pied-de-Port (L'Esprit du Chemin)
Navarra: Roncesvalles (Ref. Roncesvalles); Cize: (Ref Orisson)

Etapa 2: Roncesvalles - Larrasoaña
Navarra: Zubiri (Alb. Zubir, Alb. Zaldiko); Larrasoaña (Alb. Larrasoaña)

Etapa 3: Larrasoaña - Pamplona (Iruña)
Navarra: Arre (Alb. Trinidad de Arre); Pamplona (Alb. Jesús y Maria, Alb. Paderborn)

Etapa 4: Pamplona(Iruña) - Puente la Reina (Gares)
Navarra: Cizur Menor (Alb. Cizur Menor, Alb. Roncal); Uterga (Alb. Uterga, Alb. Camino del Perdón); Obanos (Alb. Obanos); Puente la Reina (Alb. Puente la Reina, Alb. Santiago Apóstol)