Jde to i na kole!

16. července 2011 v 9:39 |  Camino na kole
Camino není jen pro pěší, všechny trasy je možné absolvovat i na kole.
Ročně se také na camino vydává nezanedbatelné množství cyklistů - například v roce 2010 jich do Santiaga dojelo
33.329, tedy 12,22% všech poutníků.
My osobně jsme camino na kole zatím neabsolvovaly, pokusíme se alespoň shrnout informace, které jsme o tomto způsobu cestování zjistily.


Cesta na kole má svá pravidla, výhody i nevýhody.
Základní pravidla jsou dvě:
1) pro obdržení compostely (certifikátu o absolvování cesty) musí cyklista ujet minimálně 200 km.
2) až o osmi hodin večer mají na ubytovnách vždy přednost pěší poutníci před cyklisty (tj. cyklisté musí čekat, zda na ně zbyde místo)
Jinak platí to samé, co pro ostatní poutníky - viz sekce Rady&Tipy.

Výhodou je určitě rychlejší způsob přesunu, takže člověku stačí méně dovolené :-)
Obecně se říká, že průměrný pěší poutník zdolá 5 kilometrů za hodinu, zatímco cyklista 12 kilometrů. Cyklistům tedy stačí méně než polovina času, který potřebují pěší poutníci. Například Francouzskou cestu jsou většinou cyklisté schopni absolvovat klidným tempem za 14 dní (ti výkonější včetně cesty).
Kolo také dává větší dopravní flexibilitu, cyklisté se nemusí nutně držet jen vyznačené trasy, ale mohou si objet i jiná zajímavá místa.
Mezi největší nevýhodu bychom zařadily absenci sociálního kontaktu s ostatními poutníky. Pěší poutníci se po cestě často setkávají s poutníky dalšími, mohou jít nějaké úseky spolu, často se dávají do řeči a vznikají tak i mnohá přátelství. Cyklisté mají tuto možnost v podstatě až na ubytovně.
Další ani ne tak mínus, jako spíše určitá komplikace, je starost s dopravou kol na start a poté domů a obecně starost o kolo jako takové (vě městě, na nákupech apod.). Na ubytovnách s koly problém nebývá, většina z nich má na kola vyhrazený nějaký prostor.

Co se týká tras, jsou pro pěší i cyklisty stejné. Na některých úsecích mají cyklisté označené alternativní cesty, většinou po silnici. Někde to ale není možné a tak se občas z cyklistů stávají pěší poutníci, kteří kromě krosny vlečou na zádech kolo :-)

Vybavení
Kolo - naprostá většina kol, která jsme na caminu potkávaly, byla kola horská. Dokonce se tam objevilo pár kol celoodpružených. Viděly jsme i pár trekových kol, silničí žádné.
Oblečení - standardní cyklistické, přilba, rukavice a sluneční brýle jsou nutné.
Zavazadla - krosny jako takové samozřejmě cyklisté nemají, ti, co jsme potkávali na trase, měli většinou na zádech jen malý camel bag a veškeré vybavení si vezli v brašnách na řidítkách a na zadním nosiči. Někteří cyklisté si vezli i závěsný vozík.
Brašny by měly být ideálně nepromokavé, protože v Galícii poměrně často prší.
Velmi důležité je, aby součástí vybavení bylo i nářadí na opravu alespoň základních poruch, nemusí být vždy jednoduché sehnat servis. Trasa je někdy hodně kamenitá a tento povrch způsobuje často defekty, nutná je tedy zásoba duší a lepení.

Doprava kola
Většina leteckých společností kola přepravuje, jen je nutné mít je rozložené a zabalené v ploché papírové krabici.
Z letiště se pak většinou dá do místa startu dojet vlakem.
Hodně cyklistů volí přepravu na start vlastním autem, která tam pak zanechají a v Santiagu si vezmou na cestu zpět auto z půjčovny.
Zajímavá alternativa může být i zapůjčení si kol na místě.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 inexpensive prom dresses inexpensive prom dresses | E-mail | Web | 12. ledna 2013 v 15:04 | Reagovat

While I still like this article, I think there was an mistake close to the beginning of the fourth paragraph.
http://www.speakdress.com

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama